Sök:

Sökresultat:

1177 Uppsatser om Utsatta bostadsomrćde - Sida 1 av 79

Barn frÄn utsatta miljöer

Abstract Carlberg Ferdell, Ann (2011) Barn frÄn utsatta miljöer. Fem pedagoger berÀttar om hur de förstÄr och arbetar med utsatta barn. LÀrarutbildningen, Malmö Högskola Detta arbete handlar om utsatta barn och vilka signaler pedagogerna uppmÀrksammar nÀr de misstÀnker att ett barn far illa. Syftet med arbetet Àr att fÄ en inblick i hur man pÄ tvÄ förskolor uppmÀrksammar och arbetar med barn frÄn utsatta miljöer. FrÄgestÀllningen Àr: Hur förstÄr och hanterar pedagoger vid tvÄ förskolor barn frÄn utsatta miljöer? Den empiriska undersökningen grundar sig pÄ intervjuer med fem pedagoger pÄ tvÄ förskolor som arbetar med barn mellan ett och fem Är. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna Àr vÀl medvetna om och förstÄr vilka signaler barn i utsatta situationer sÀnder ut.

Intimate Partner Violence against Men by Women. Interviews with Four Professionals which Are Expected to Come into Contact with the Vulnerable Men and How They Assess the Problem.

Forskningen Ă€r motstridig nĂ€r det kommer till huruvida mĂ€n Ă€r utsatta för vĂ„ld i nĂ€ra relation. Det talas om ett symmetriskt och om ett asymmetriskt vĂ„ld. Det första syftar pĂ„ att mĂ€n i samma utstrĂ€ckning som kvinnor blir offer för relationsvĂ„ld medan det senare stĂ„r för att majoriteten som utsĂ€tts för denna typ av vĂ„ld Ă€r en kvinna. Överens Ă€r man dock om att den typ av vĂ„ld som mĂ€n och kvinnor utsĂ€tts för i en relation Ă€r av olika art. MĂ€n Ă€r mer utsatta för psykisk misshandel medan kvinnor ofta drabbas vĂ€rre fysiskt.  Brottsförebyggande rĂ„det presenterar siffror dĂ€r var femte utsatt person för relationsvĂ„ld i Sverige Ă€r en man.

Utsatta barns behov : En kvalitativ studie om förskollÀrares uppfattningar

Syftet med studien var att undersöka uppfattningar av utsatta barns behov i förskolan hos förskollÀrare. Studien utgick frÄn följande tre frÄgestÀllningar; Vilka uppfattningar förekommer hos förskollÀrare av utsatta barns behov i förskolan? Hur uppfattar förskollÀrare sina möjligheter att skapa gynnsammare förutsÀttningar för de utsatta barnen i förskolan? Vad Àr förskollÀrares uppfattningar av hur utsatta barn i förskolan upptÀcks? Den hÀr fenomenografiska studien genomfördes med hjÀlp av sex kvalitativa intervjuer med förskollÀrare frÄn fyra olika förskolor. Resultatet redovisas som skilda beskrivningskategorier. NÀr det gÀller utsatta barns behov Àr kategorierna; behov kopplade till barnet; psykosocialt och biologiskt samt behov kopplade till miljön.

De sexuella övergreppens pÄverkan : - En tvÀrsnittsstudie om skillnader mellan utsatta och ej utsatta flickor med missbruksproblematik

Syftet med studien var att med hjÀlp av UngDOK:s inskrivningsformulÀr beskriva och analysera om det föreligger nÄgon skillnad mellan flickor, som pÄbörjar behandling för missbruksproblem, beroende pÄ om de blivit utsatta för sexuella övergrepp eller inte. VÄr frÄgestÀllning var: Vilka skillnader rÄder mellan de flickor som varit utsatta för sexuella övergrepp gentemot de som ej utsatts, avseende missbruk, psykisk ohÀlsa samt sysselsÀttning, och som pÄbörjar behandling för missbruksproblem? TvÀrsnittsstudien baserades pÄ sekundÀrdata frÄn UngDOK:s inskrivningsformulÀr. Resultatet visade att de flesta signifikanta skillnader mellan grupperna föreligger gÀllande dess psykiska ohÀlsa. Mindre skillnader förekommer betrÀffande ett flertal faktorer, bland annat förmÄgan att kontrollera vÄldsamt beteende, högsta fullföljda utbildningsnivÄ samt primÀrdrog.

Socialt utsatta barn i förskolan : En intervjustudie om socialt utsatta barn och samverkan mellan förskola och socialtjÀnst.

Syfte: Hur ser samarbetet ut mellan förskola och socialtjÀnst? Hur arbetar förskolan med socialt utsatta barn? Hur uppfattar förskolan sin anmÀlningsskyldighet?Metod: Detta Àr en kvalitativ intervjustudie av hur förskolelÀrare arbetar med socialt utsatta barn. Under arbetets gÄng har förskola, socialsekreterare samt förskolechef deltagit i intervjuer för att fÄ svar pÄ dessa frÄgor.Resultat: Under vÄra intervjuer har vi kommit fram till att förskollÀrare ofta kÀnner att de saknar utbildning för att vÄga göra en anmÀlan. DÀremot berömmer socialtjÀnsten förskolan dÄ det gÀller att göra en anmÀlan och att se tidiga tecken pÄ barnen.Diskussion: Förskolan kan arbeta med socialt utsatta barn utefter mÄnga metoder, en utav de metoderna Àr samtalet. Samtalet kan till exempelvis vara ett utvecklingssamtal.

Kvinnors vÄld mot mÀn: Hur mÀn utsatta för intimt partnervÄld av kvinnor har det i dagens Sverige

NÀr mÀns vÄld mot kvinnor diskuteras i Sverige nÀmns ofta orsaken vara bristande jÀmstÀlldhet mellan könen. Trots att jÀmstÀlldhet diskuteras nÀmns inte kvinnors vÄld mot mÀn. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur mÀn utsatta för intimt partnervÄld av kvinnor har det i Sverige, vilken hjÀlp de fÄr och hur de blir bemötta. En kvalitativ metod anvÀndes i vilken 12 mÀn utsatta för intimt partnervÄld intervjuades. Resultaten visar att de utsatta mÀnnen hade utstÄtt psykiskt, fysiskt och i vissa fall Àven sexuellt vÄld.

Sexuella övergrepp och missbruk : Kvinnor inom den frivilliga missbruksvÄrden

Syftet med studien var att undersöka förekomsten av sexuella övergrepp hos kvinnor inom den frivilliga missbruksvÄrden samt beskriva kvinnornas situation utifrÄn utvalda livsomrÄden. Studien bygger pÄ material hÀmtat frÄn DOK:s inskrivningsintervju 2007. Urvalet bestod av kvinnor inom den frivilliga missbruksvÄrden som genomfört lÄnga inskrivningsintervjun i DOK. Resultatet visade att 31,3 % av kvinnorna i undersökningsgruppen hade svarat ja pÄ frÄgan om de varit utsatta för sexuellt övergrepp innan missbruksdebuten. Vid en jÀmförelse mellan kvinnor som varit utsatta för, respektive inte varit utsatta för sexuella övergrepp innan missbruksdebuten, visade resultatet att gruppen som varit utsatta hade sÀmre förhÄllanden inom flera livsomrÄden samt ett tyngre missbruk jÀmfört med gruppen som inte varit utsatta.

Barn i utsatta livssituationer en intervjustudie om pedagogernas kunskap om att tyda signaler hos barn som far illa

Children in vulnerable life situations An interview study of teachers' knowledge to interpret the signals of child abuse.

"Är lite osĂ€ker om NÄR man ska ingripa" En studie om hur lĂ€rarutbildningen behandlar Ă€mnet; att upptĂ€cka utsatta barn

Syftet med studien var att undersöka hur Malmö Högskola behandlar Àmnet att upptÀcka utsatta barn och hur Àmnet har behandlats i lÀrarutbildningen historiskt sett. Metoderna som anvÀndes var internetenkÀter som sÀndes till de studenter vid Malmö Högskola som lÀser mot de tidiga Ären, intervjuer med programansvariga lÀrarutbildare för de program som lÀser mot grundskolans tidiga Är, dokumentanalys av kurs-och utbildningsplaner och för att fÄ ett historiskt perspektiv genomfördes en text- och innehÄllsanalys av statliga utredningar och propositioner som legat som grund för lÀrarutbildningen. Resultatet visar att Malmö Högskola inte i nÄgon större utstrÀckning bearbetat Àmnet och att studenterna kÀnner att det saknats i deras utbildning. LÀrarutbildarna redovisar Àven de en bristfÀllig undervisning i Àmnet. Historiskt sett har inte Àmnet inte heller behandlats.

Insatser för utsatta barn

Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva socialsekreterares uppfattning om och klienters upplevelse av en hjÀlp- och stödverksamhet riktad till utsatta barn. Intentionen med studien var dessutom att undersöka vilka förslag dessa har pÄ framtida förÀndringar av verksamheten.Metod: Tre personliga intervjuer med tvÄ mÄlgrupper genomfördes. MÄlgrupp 1 var klienter som tidigare deltagit i insatser hos hjÀlp- och stödverksamheten och mÄlgrupp 2 var socialsekreterare med minst fem Ärs erfarenhet inom det sociala yrkesomrÄdet.Resultat: Resultatet visade en samstÀmmighet mellan mÄlgrupperna, gÀllande stödverksamhetens positiva effekter gentemot utsatta barn. De mest framtrÀdande positiva effekterna var att barnet gavs kunskap om sin omkringliggande problematik och en insikt i att de inte Àr ensamma i sin livssituation. De aspekter dÀr de tvÄ mÄlgrupperna hade olika syn pÄ denna form av insats var huruvida insatsen Àr lÀmplig och tillrÀcklig för alla utsatta barn.

Hur arbetar socialarbetare med flickor/kvinnor utsatta för vÄld inom familjen? : en kvalitativ studie kring socialtjÀnstens arbete med flickor/kvinnor utsatta för hedersrelaterat vÄld

Uppsatsen Àr en kvalitativ studie med utgÄngspunkt i intervjuer med fem socialarbetare som pÄ olika sÀtt i sitt arbete kommer i kontakt med flickor/kvinnor utsatta för hedersrelaterat vÄld. Syftet med denna studie var att beskriva hur man pÄ socialkontor i Stockholm arbetar med flickor/kvinnor frÄn patriarkala familjer utsatta för hedersrelaterat vÄld. De forskningsfrÄgor som har legat till grund för studien var: Hur definierar socialarbetarna hedersrelaterat vÄld som Àr riktat mot flickor/kvinnor frÄn patriarkala familjer? Hur arbetar socialsekreterare med flickor/kvinnor utsatta för hedersrelaterat vÄld som vÀnder sig till socialtjÀnsten? Vad upplever socialarbetarna som hinder och vad som behöver förÀndras i arbetet med flickorna/kvinnorna? Har arbetssÀtten pÄ socialtjÀnsten i arbetet med flickor frÄn patriarkala familjer förÀndrats sedan 2003? Resultaten analyserades utifrÄn den tidigare presenterade forskningen samt teorier som ekologiska systemteorin, empowerment och nÄgra tankar om organisationens betydelse. Resultaten visade att arbetet med flickor/kvinnor utsatta för hedersrelaterat vÄld har förÀndrats till flickans/kvinnas bÀsta sedan 2003.

Fritidsaktiviteter för alla? : En kvalitativ studie om möjligheter och hinder till fritidsaktiviteter för ekonomiskt utsatta barn

Inledning/Bakgrund: Alla barn ska ha rÀtt till fritid, lek, rekreation och vila. Det ser dock annorlunda ut i verkligheten och barn som vÀxer upp i ekonomiskt utsatta hushÄll deltar i lÀgre grad i fritidsaktiviteter Àn övriga barn. Detta Àr orovÀckande och kan ha negativa effekter pÄ folkhÀlsan, dÄ det visat sig att fritidsaktiviteter har positiv inverkan pÄ hÀlsan och vÀlmÄendet.Syfte: Denna studie syftar till att undersöka vilka eventuella möjligheter och hinder som verksamhetsföretrÀdare frÄn Karlskoga kommun anser sig ha för att skapa förutsÀttningar för fritidsaktiviteter för ekonomiskt utsatta barn i Äldrarna 7-18 Är.Metod: Intervjustudie med sju verksamhetsföretrÀdare som erbjuder fritidsaktiviteter för barn i Äldrarna 7-18 Är i kommunen.Resultat: Resultatet visade att det finns goda möjligheter till ett jÀmlikt deltagande och en förstÄelse för ekonomiskt utsatta barn i verksamheterna men Àven att det Àr svÄrt att nÄ ut till mÄlgruppen. Resultatet lyfter Àven fram förutsÀttningar för barnens deltagande men Àven förutsÀttningar för verksamheterna. Det framgÄr ocksÄ att verksamheterna upplever att de i framtiden skulle kunna utvecklas och erbjuda ytterligare möjligheter till fritidsaktiviteter för ekonomiskt utsatta barn i Karlskoga.Diskussion: Det finns goda förutsÀttningar till att erbjuda fritidsverksamheter för ekonomiskt utsatta barn sÄvÀl pÄ vardagar som pÄ lovdagar.

Universitetsstudenters utsatthet för cyberstalking och andra oönskade beteenden pÄ internet

Abstract.Stalking har varit ett fenomen som undersökts av forskare, men pÄ senare tid sÄ har cyberstalking fÄtt uppmÀrksamhet i forskarvÀrlden. Denna studie undersöker cyberstalking bland ett urval av svenska universitetsstudenter. Syftet med studien var att undersöka och redogöra för förekomst av cyberstalking och utsatthet för andra oönskade beteenden pÄ internet bland Mittuniversitetets studenter i Sundsvall. Studiens fokus var att beskriva och redogöra för universitetsstudenters utsatthet för oönskade beteenden online, att redogöra för de eventuella skillnader som kan finnas mellan de universitetsstudenter som har blivit utsatta för cyberstalking och de som blivit utsatta för enstaka oönskade beteenden pÄ internet, samt att beskriva och redogöra för de uppfattningar som finns kring utsattheten pÄ internet bland deltagarna, och pÄ vilka sÀtt dessa uppfattningar eventuellt skiljer sig Ät bland utsatta och icke- utsatta. Studien anvÀnde sig av en enkÀt som delades ut till studenterna och som dÀrefter lÄg till grund för studien.

Bemötande av mÀn utsatta för vÄld i nÀra relationer

MÀn utsatta för vÄld i nÀra relationer Àr en mÄlgrupp som fÄr begrÀnsad uppmÀrksamhet i vÄrt samhÀlle. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur mÀn utsatta för vÄld i nÀra relationer bemöts av sociala aktörer, som myndigheter, ideella organisationer och kommunala projekt som arbetar med mansfrÄgor. För att fÄ en djupare förstÄelse av bemötandet anvÀnde vi en kvalitativ metod och genomförde semistrukturerade intervjuer. Respondenterna som intervjuades var aktiva inom ovannÀmnda verksamheter, och hade varit i kontakt med mÀn utsatta för vÄld i nÀra relationer.Den teoretiska utgÄngspunkten i studien har frÀmst varit Connells teori kring maskuliniteter. Resultaten visar att verksamheterna i denna studie bland annat arbetar individuellt och psykosocialt med mÄlgruppen.

STRESS SOM SJUKSKRIVNINGSORSAK

Undersökningens forskningshypotes var att arbetslösa (och dÀrmed lÄginkomsttagande) kvinnor Àr mest utsatta för stress som sjukskriv-ningsorsak. Hypotesen har testats pÄ 20953 personer, varav 63 % var kvinnor och 37 % var mÀn. Samtliga undersökningsdeltagare var bo-ende i SkÄne lÀn. Gruppen representerar alla som varit sjukskrivna i minst 60 dygn vid mÀttillfÀllet. Denna undersökning visar klart att det Àr anstÀllda kvinnor i Äldern 30-49 Är, med en sjukpenninggrundande inkomst pÄ över 201000 kronor per Är, som Àr mest utsatta för stress.

1 NĂ€sta sida ->